NEWS

he first thing that went through
Alison Avenell’s head when she
heard Yoshihiro Sato had died
was that it might be a trick. It was
March 2017, and in the previous
years, Avenell, a clinical nutri-
tionist at the University of Aber-
deen in the United Kingdom, had
spent thousands of hours combing
through Sato’s papers, together with three
colleagues in New Zealand. They had dis-
covered that Sato, a bone researcher at a
hospital in southern Japan, had fabricated

636 17 AUGUST 2018 « VOL 361 ISSUE 6403

data for dozens of clinical trials published
in international journals. “With so much
going on, so much fabrication, you just
wonder if it’s convenient for the person to
go and hide,” Avenell says.

Her second thought was that Sato might
have Kkilled himself. “We have no indica-
tion that he committed suicide, but it con-
cerns us,” Avenell said when I met her at
her office in late 2017. Three years earlier,
Japanese stem cell scientist Yoshiki Sasai
had hanged himself in the stairwell of the
RIKEN Center for Developmental Biology

Published by AAAS

in Kobe after he was caught up in a stem
cell scandal. “We were aware of the culture
in Japan and the dishonor something like
this could bring,” Avenell said.

It was one more mystery in a deeply
unsettling case.

Sato’s fraud was one of the biggest in sci-
entific history. The impact of his fabricated
reports—many of them on how to reduce
the risk of bone fractures—rippled far and
wide. Meta-analyses that included his tri-
als came to the wrong conclusion; profes-
sional societies based medical guidelines

sciencemag.org SCIENCE

.S//:dllu wioJy papeojumod


http://science.sciencemag.org/

TIDE OF LIES

The researcher at the center of an epic scientific fraud remains
an enigma to the scientists who exposed him

By Kai Kupferschmidt, in Japan;

Illustrations by Sara Gironi Carnevale

e )
e A q
e TN e

on his papers. To follow up on studies they
did not know were faked, researchers car-
ried out new trials that enrolled thousands
of real patients. Exposing Sato’s lies and
correcting the literature had been a bruis-
ing struggle for Avenell and her colleagues.

Yet they could not understand why Sato
faked so many studies, or how he got away
with it for so long. They puzzled over the role
of his co-authors, some of whom had their
names on dozens of his papers. (“Do we hon-
estly believe they knew nothing at all about
what was going on?” Avenell asked.) They

SCIENCE sciencemag.org

wondered whether other doctors at his hos-
pital read Sato’s work—and whether the Jap-
anese scientific community ever questioned
how he managed to publish more than
200 papers, many of them ambitious stud-
ies that would have taken most researchers
years to complete.

The tools of science that the group had
used—analyzing studies, calculating sta-
tistics, writing papers—could reveal fraud.
But they could not expose the personal and
cultural factors that drove it, or assess its

emotional toll. So I set off on a quest that

Published by AAAS

would eventually lead me to the Mitate Hos-
pital in Tagawa, a small town on the island
of Kyushu, where Sato had worked in the
last 13 years of his life.

I: SUSPICION

Avenell’s own quest began in 2006, when
she was combing through dozens of pa-
pers for a review evaluating whether vita-
min D reduces the risk of bone fractures.
In two papers by Sato, she stumbled on a
weird coincidence. They described different
trials—one in stroke victims, the other in

17 AUGUST 2018 « VOL 361 ISSUE 6403 637

0J) pppeojuUMOQ


http://science.sciencemag.org/

NEWS | FEATURES

Parkinson’s disease patients—but the con-
trol and study groups in both studies had
the exact same mean body mass index.
Looking further, she quickly found several
other anomalies. She decided not to include
Sato’s studies in her analysis.

She wasn’t the first to notice something
was off. In a 2005 Neurology paper, Sato
claimed that a drug named risedronate re-
duces the risk of hip fractures in women
who have had a stroke by a stunning 86%.
In a polite letter to the journal, three re-
searchers from the University of Cambridge
in the United Kingdom noted that the study
was “potentially of great importance,” but
marveled that the authors had managed to
recruit 374 patients in just 4 months.

Two years later, a letter in what was
then the Archives of Internal Medicine was
less polite. A study of male stroke patients
published by Sato had managed to enroll
280 patients in just 2 months; another
one, of women with Alzheimer’s disease,
recruited a staggering 500 in an equally
short period. Sato claimed to have diag-
nosed all of the Alzheimer’s patients him-
self and done follow-up assessments of all
780 patients every 4 weeks for 18 months.
Both studies had very few dropouts, and
both showed risedronate, again, to be a
resounding success. “We are deeply con-
cerned whether the data provided by Sato
et al are valid,” Jutta Halbekath of Arznei-
Telegramm, a Berlin-based bulletin about
the drug industry, and her co-authors
wrote. Sato apologized in a published re-
sponse and claimed the study had been
conducted at three hospitals, not one. “The
authors did not describe this fact, the rea-
son being that these hospitals were reluc-
tant to have their names in the article,” he
wrote. He didn’t name the other hospitals
or explain why they wanted to remain
anonymous. The journal apparently ac-
cepted the explanation.

The letter’s authors also spotted a trou-
bling pattern. In addition to the two papers
in the Archives of Internal Medicine, they
found 11 further studies by Sato, published
elsewhere, that tested whether sunlight, vi-
tamin D, vitamin K, folate, and other drugs
could reduce the risk of hip fractures. All but
two reported “extremely large effects with
significant results,” they noted. But the Ar-
chives of Internal Medicine didn’t want to
point fingers at other journals. “You may
allude to your concern that other papers
have similar concerns,” its editors warned
Halbekath, “but we cannot allow you to men-
tion those other papers by journal name.”

By now, several researchers had raised
red flags and waved them for everyone to
see—and then everybody moved on. “The
trail just went cold,” Avenell says.

638 17 AUGUST 2018 » VOL 361 ISSUE 6403

11: EVIDENCE

Mark Bolland had never heard of Sato when
Avenell first mentioned him in late 2012. She
and Bolland, a clinical epidemiologist at the
University of Auckland in New Zealand, have
never met in person, but they joined forces
to write meta-analyses on calcium supple-
ments in 2008, together with Andrew Grey
and Greg Gamble, both also at the Univer-
sity of Auckland. One topic the quartet dis-
cussed frequently was why meta-analyses
on the same topic sometimes reach different
conclusions. Avenell mentioned Sato’s stud-
ies and noted that the effects they reported
were so strong that they might swing meta-
analyses if they were included.

Intrigued, Bolland looked up the papers.
He, too, was stunned by the large cohorts,
the low number of dropouts, and the big ef-
fects of almost any treatment tested. “There
is nothing that I can think of that produces
a70% to 80% reduction in hip fractures, yet
Sato was able to do it consistently in all his
trials,” he says.

“We have no indication
that he committed suicide,
but it concerns us.”

Alison Avenell, University of Aberdeen

To follow up on his suspicions, Bolland
turned to statistics. When scientists com-
pare a treatment and a control group, they
usually report “baseline characteristics” for
each—things like age, weight, and sex, or, in
osteoporosis studies, bone density and cal-
cium intake. From these values, scientists
can calculate p-values that are a measure
of the similarity of two groups for a given
characteristic; the closer to one the value is,
the more the groups resemble each other.
Because the groups are randomly selected,
the p-values should normally be “equally
distributed”; the value for age or weight is
just as likely to be between 0 and 0.1 as be-
tween 0.9 and 1.0, for example.

Bolland extracted the baseline charac-
teristics from the 33 clinical trials Sato
had published at the time, more than
500 variables all in all, and calculated their
p-values. More than half were above 0.8,
he found. “That just shouldn’t happen,” he
says. “The randomized groups were incredi-
bly similar.” There was just one plausible ex-
planation, he says: Sato had fabricated data
for both groups and had made them more
similar than they would ever be in real life.

The team felt it had a damning indict-
ment. “I thought: ‘This is so convincing.

Everybody is going to believe this,” Avenell

Published by AAAS

says. Still, “It needed detailed statistical ref-
ereeing, and it needed to be published by a
journal so that other affected journals would
take note,” she adds. So they wrote their ac-
cusation as a scientific paper. All they had to
do was publish it and wait for researchers,
journals, and institutions to react, investi-
gate, and retract. Or so they thought.

11I: ACCUSATION

In March 2013, the team submitted the
manuscript to The Journal of the Ameri-
can Medical Association (JAMA), the high-
est profile journal Sato had published in,
and one it felt might have the resources
for an in-depth investigation. After review-
ing the evidence, JAMA Editor-in-Chief
Howard Bauchner told the team the edi-
tors would ask Sato and, if necessary, his
institution to respond.

Two years later, in April 2015, JAMA told
the researchers the hospital had not re-
sponded, and it would publish an “expres-
sion of concern”—a short note to flag Sato’s
JAMA paper as suspicious. It would not
publish the whistleblowers’ paper, however;
if the team had concerns about other pa-
pers, it should contact the journals that had
published them, Bauchner said.

The four researchers were shocked. “To
find out after waiting 2 years that in fact
nothing much had really happened and,
other than an expression of concern, was
going to happen in JAMA, was quite frus-
trating,” Bolland says. (Bauchner declined to
answer Science’s questions about the case.)

Next, the paper was rejected by JAMA
Internal Medicine, which had also pub-
lished Sato’s work. The Journal of Bone
and Mineral Research, a highly rated jour-
nal in the osteoporosis field, said it would
investigate Sato’s papers, but would not
publish the manuscript either. The editors
of Trials, which had not published Sato’s
work, said it would not be appropriate to
get involved.

Bolland became demoralized. The other
three persuaded him not to give up. “If
you ever embark on something like this,
make sure you have a good support team,”
he says now. Avenell, too, was sometimes
despondent. Whereas the other three re-
searchers at least saw each other in Auck-
land, she was on her own, frustrated, in the
dreary, gray town of Aberdeen. Sometimes,
she says, she would just sit in a corner of
her open floor plan office and cry.

Then, in June 2015, came a small success:
The Journal of Bone and Mineral Research
retracted one of the 33 trials the team had
analyzed. A few other journals followed
suit in the months after. But some seemed
irritated by the group’s persistence. “It is ap-
parent that the responses to the JAMA inves-

sciencemag.org SCIENCE

8102 ‘8T 1snBny uo /610 Bewadusios aoualos//:dny woly papeojumod


http://science.sciencemag.org/

CREDITS: (GRAPHIC) J. YOU/SCIENCE: (DATA) F. STEWART, A. AVENELL, A. GREY, G. GAMBLE, AND M. BOLLAND; WEB OF SCIENCE

A far-reaching fraud

Ateam of four researchers has worked since 2012 to expose scientific misconduct by Japanese bone
researcher Yoshihiro Sato, who published more than 200 papers before he died in 2016. The team has
focused on Sato’s 33 clinical trials, together involving 5894 patients.

Total scientific output Clinical trials

30 700
600 Retracted
i 20 *é 500 @ Not retracted
§ 8 400
° kS
3 5 300 =
Ew £
= = 200 ® o —
[ J
100 —g®8 e :T
0
1980 1990 2000 2010 2015 1996 2000 2004 2008 2012
Ripple effects

The 12 trials Sato published in high-impact journals have been widely cited. Many were included in meta-
analyses, sometimes changing the outcomes, or were translated into treatment guidelines. Other researchers
used Sato's fake data as part of the rationale for launching new clinical studies.

Included in systematic reviews, Number of

meta-analyses, or treatment guidelines Number citations by year
@ Changed the outcome of patients
® Unclear whether outcome changed 6§i
Did not change the outcome 32
@ Used as (partial 2018
rationale(?or a n)eW trial Trial published Retracted
/ 2014
[ ]
2010 ®
[ ] [
[
o o \
2006
Ko o &
[ PS e [ ]
2002
[ ] N J
..
° 1998 ‘
+ °o 0 ° ° o o° |
° ® !
[
[
[ X J
... 7N
[ ()
( X}
o ([ J
[
A 2006 paper on hip ® Other scientists
fractures in Parkinson's \ ® / cited a 2005 paper
patients was cited as -1 in The Journal of the
evidence behind 2008 American Medical

U.S. College of Physicians
treatment guidelines.

Association to help
justify five new trials.

SCIENCE sciencemag.org

Published by AAAS

tigation by Dr. Sato and his institution have
been either inadequate or not forthcoming,”
Grey wrote to Bauchner in December 2015.
“At what point will JAMA consider more de-
cisive action, such as retraction?” “We will
consider your opinion about how you think
it best we should conduct the investigation,”
Bauchner responded. “We often hear from
people how they think we should perform
our responsibilities as editors.”

In what Bolland -calls “really just
the last throw of the dice,” that same
month the group submitted the paper to
Neurology, where Sato had published three
papers about bone fractures in patients with
neurological disease. When it was accepted
8 months later, Avenell cried again. “I'm not
one usually given to showing such emotion,
especially when all I have is a computer
screen and emails to look at,” she says.

“Journals don’t really like going back to
investigate when things go wrong,” Grey
concludes. “They complain that it’s time-
consuming and laborious and difficult” (It
is all of that, says Avenell, “and no one ever
thanks you for it.”) The group says investi-
gations of this scale should not be handled
by journals or institutions; it has suggested
a levy on journals to fund an independent
investigative body.

By the time Neurology published the in-
vestigation in December 2016, 10 of the
33 trials had been retracted, all but one by
journals the team had contacted. One month
later, Avenell received an email from an edi-
tor with troubling news. Sato was dead.

IV: RIPPLES

When scientists die, their published pa-
pers live on—even if they’re based on lies.
Downloaded in seconds from anywhere in
the world, fake results continue to steal
other scientists’ time, influencing their
choice of which research avenues to follow
and which trials to design and seek ethical
approval for.

Today, 21 of Sato’s 33 trials have been
retracted by the journals or Sato him-
self; Avenell has crossed them off a list
taped next to her computer with a red
marker. But now the team is following
the ripples that the studies caused, focus-
ing, for the time being, on a dozen papers
published in the journals with the high-
est impact factors. Together, these stud-
ies reported results for 3182 participants.
They have been referenced more than
1000 times, and 23 systematic reviews or
meta-analyses have included one or more of
the 12 trials (see graphic, left).

One meta-analysis, which found drugs
called bisphosphonates to be highly effec-
tive in preventing hip fractures in elderly
patients with stroke or Parkinson’s, is based

17 AUGUST 2018 » VOL 361 ISSUE 6403 639

8102 ‘8T 1snBny uo /610 Bewadusios aoualos//:dny woly papeojumod


http://science.sciencemag.org/

NEWS | FEATURES

entirely on eight trials from Sato, as he was
the only one to study the issue. A key conclu-
sion in another meta-analysis rests only on
Sato’s four studies on bone mineral density
in Alzheimer’s patients. Two other meta-
analyses would probably come to different
conclusions if Sato’s trials were removed,
Avenell says. One of those, a review show-
ing that vitamin K helps prevent fractures,
was the basis of 2011 Japanese guidelines
that recommend the supplement for people
at risk.

The fake trials led to further, real research.
Eight trials referenced at least one of Sato’s
fabricated papers in explaining the rationale
for the trial. Researchers in the Netherlands,
for instance, launched a huge study in 2008
to determine whether B vitamins could help
prevent hip fractures. Two previous studies
found they didn’t, but Sato had observed “a
large protective effect” in elderly women.
“Given the conflicting results and low gen-
eralizability to the general older population,
further investigation is needed,” the Dutch
researchers wrote to explain their think-
ing. The 2-year study in 2919 elderly people
found no effect of the vitamins.

The fraud has also drawn attention to
the two co-authors whose names appear
on Sato’s papers most often. One is Kei
Satoh, president of Hirosaki University, in
a small town at the northern tip of Japan’s
main island, Honshu. Sato worked at Hiro-
saki University, where he collaborated with
Satoh, until 2003; even after he left for Mitate
Hospital, 1600 kilometers to the southwest,
he and Satoh remained frequent co-authors,
including on 13 of the 33 clinical trials.

Satoh—whose name, confusingly, is
sometimes spelled Sato—did not respond
to Science’s emails. In a short letter to Grey,
Hirosaki University Vice President Chizuko
Kohri wrote last November that the uni-
versity had asked “three outside experts”
to investigate after the Neurology paper
was published. The committee investigated
38 papers, Kohri wrote. Of these, Sato had
already retracted seven and wanted to re-
tract another seven. The committee “con-
cluded that there was research misconduct
in these 14 papers,” Kohri wrote, but that
Sato alone was responsible. According to
Japanese press reports, Satoh maintains
that he only corrected the English in the pa-
pers. As a sign of contrition, he gave up 10%
of his salary for 3 months.

Sato’s most important collaborator,
however, was Jun Iwamoto. A board mem-
ber of the Osteoporosis Society of Japan,
Iwamoto was a senior lecturer at Keio Uni-
versity in Tokyo—one of the country’s most
prestigious—until 2017, when his contract
wasn’t renewed in the wake of the Sato
affair. He and Sato collaborated for more

640 17 AUGUST 2018 + VOL 361 ISSUE 6403

than a decade and published more than
130 papers together, including 25 of the
33 clinical trials.

A panel at Keio University has been
investigating Iwamoto’s clinical trials.
Iwamoto told the panel that he first con-
tacted Sato in 1998, when Iwamoto was
working at the New York University Win-
throp Hospital in Mineola. In 2002 they
started to put each other’s name on every pa-
per they authored. Still, Iwamoto claims he
was unaware of Sato’s practice. “We talked
to Dr. Iwamoto and in most of the papers

Published by AAAS

which Dr. Sato published, which included
Dr. Iwamoto’s name, Dr. Iwamoto did not
know that his name was included,” says can-
cer researcher Hideyuki Saya, who heads the
investigation. The panel was “very shocked”
by this, Saya says. At the same time, he says,
“For Dr. Iwamoto it was an honor to put his
name on Dr. Sato’s [papers] even though he
did not know much about the content.”
Although considered highly irregular to-
day, such “gift authorships” were common
in the recent past, Saya argues. A 2014 study
in the International Journal of Japanese

sciencemag.org SCIENCE

ILLUSTRATION: SARA GIRONI CARNEVALE

8102 ‘8T 1snBny uo /610 Bewadusios aoualos//:dny woly papeojumod


http://science.sciencemag.org/

Sociology found they are particularly com-
mon in Japan. “We speculate that most
natural science researchers in Japan may
be either confused about or struggle with
the situation where the strict global criteria
conflict with specific local cultures that often
condone gift and ghost authorships,” the re-
searchers wrote.

Saya says the seven trials listing
Iwamoto as the first author appear not
to be fabricated. Data for the first four of
those no longer exist, but Iwamoto can’t
be faulted for that, says Saya, because un-
der rules at the time they were conducted,
he had to save the data for only 5 years.
Iwamoto did provide data for three more re-
cent trials. “That data, it seems, was really
collected,” Saya says.

But Avenell and her colleagues say they
have uncovered many problems in trials on
which Iwamoto was a first author as well.
For instance, two of them, which tested a
drug named alendronate, seem to include
the same group of 25 patients, as indicated
by their average age, height, serum calcium,
and numerous other characteristics, but the
two papers give different recruitment dates
and inclusion criteria, and some of the out-
come data differ. Saya chalks problems in the
papers up to “immaturity.” “We do not think
there is fabrication,” he says.

Iwamoto now works at another hospital,
Saya says. “He has a very nice reputation.”
‘When I mention that I would like to talk to
him, he suggests I should not. “He is very ex-
hausted,” he says. “Better not to contact him
at this moment.” Otherwise “the same thing”
might happen that happened with Sato.

“What happened with Sato?” I ask. “People
say he committed suicide over this,” Saya
says. But he doesn’t know whether that’s true.

V: ENIGMA

Sato’s fraudulent work has propelled him
to No. 6 on Retraction Watch’s list of re-
searchers who have racked up the most
retractions. At the top is Japanese anesthesio-
logist Yoshitaka Fujii, with 183 retractions;
his frequent co-author Yuhji Saitoh, also
from Japan, is at 10th place, while Japa-
nese endocrinologist Shigeaki Kato is No. 8.
Iwamoto is at No. 9. That means half of the
top 10 are Japanese researchers. Yet only
about 5% of published research comes from
Japan. What explains the number of prolific
Japanese fraudsters?

Michiie Sakamoto, who is leading another
investigation at Keio University, into Iwamo-
to’s studies in animals, says it has to do with
respect. “In Japan, we don’t usually doubt
a professor;,” he says. “We basically believe
people. We think we don’t need strict rules to
watch them carefully” As a result, research-
ers faking their results may be exposed only

SCIENCE sciencemag.org

after they have racked up many publications.

Outside researchers may also be less
likely to question anomalous results from
Japan. Several early critics of Sato’s work
say they thought at first that his un-
usual results might be due to something
uniquely Japanese. One case in point: In
2003, Sato published a study on data from
40 patients with a very rare affliction
named neuroleptic malignant syndrome,
collected over 3 years. In a letter to the
journal, a U.K. neurologist said he and
his colleagues “could only recall two such
cases in living memory”—but instead of
casting doubt on the study, they said it was
interesting that the syndrome seemed so
prevalent in Japan.

But none of that explains why Sato de-
cided to embark on his fraud—and nobody
seems to be able to shed much light on that
question. “Given the number of papers he
published, he must have spent a very large
amount of time on them,” Bolland says.
“I don’t understand what his gain was. ...

“In Japan, we don’t usually
doubt a professor.

We basically believe people.
We think we don’t
need strict rules to watch
them carefully.”

Michiie Sakamoto, Keio University

There must have been some reason to do it.”
The Keio University panel is just as puzzled.
“We discussed this a lot in the committee,”
Saya says. It might have been like a hobby,
he suggests. A thrill. Saya uses the word
“otaku,” a Japanese term often applied to
people who read manga obsessively.
I thought I might find more clarity at the
place where Sato perpetrated the fraud.
Mitate Hospital is not known for its sci-
entific excellence. Except for one 2006 paper
on schizophrenia, its entire research output
over the past 20 years was produced by Sato.
The hospital is a sprawling complex of
beige buildings set against green hills. I walk
up to the reception. It’s quiet, no patients in
sight. The receptionist does not understand
me and asks me to write down what I want to
say. “I am a journalist,” I write. “I would like
to talk to the director about Yoshihiro Sato.”
Her eyes widen as she reads the name
and she calls a nurse who speaks English.
The nurse calls the director. “He does not
want to talk to you,” she says after she hangs
up. We stand awkwardly next to each at the
reception desk, both embarrassed. It is clear

Published by AAAS

that everybody wants me to leave.

As I walk back to the bus stop I look back
at the hospital. It is an unlikely place for an
unlikely story. What did people here think
about the research superstar in their midst?
What do they remember about the man?

The effects of Sato’s fraud are still rip-
pling out: citations, retractions, investiga-
tions. But the place at the epicenter of the
disaster reveals nothing. Mitate Hospital
squats silently in the midday sun.

VI: EPILOGUE

Hours before I leave Japan, I meet Iwa-
moto’s lawyer, Satoshi Ogawa. We sit in the
lobby of my Tokyo hotel, our words echoing
from the bare walls and the marble floor.
Ogawa says Iwamoto agreed to our conver-
sation because he wants me to understand
his point of view. “From his perspective, he
is a victim.” Avenell’s team, says Ogawa, is
now giving Iwamoto’s papers a level of scru-
tiny that is unfair and is causing his client a
great deal of distress.

Ogawa says Sato wrote a detailed ac-
count of his interactions with Iwamoto a
year before he died. He shows me an Eng-
lish version of the document, signed by Sato
and witnessed by Ogawa and a notary. “I
strongly requested Mr. Iwamoto to include
my name as an author on the articles for
which Mr. Iwamoto was the lead author,”
Sato wrote. “I also started including Mr.
Iwamoto’s name in the articles for which I
myself was the lead author”

The letter does not mention fraud, how-
ever. “I couldn’t force him to confess,”
Ogawa says. “I think he had a mental ill-
ness.” His emails were not logical, he says.
“To tell the truth, I predicted that he would
commit suicide.”

Suicide. Is he sure that’s what happened?

“I received the information from the law-
yer of Mr. Sato,” Ogawa says. Sato also left a
note, he says, and he paraphrases it: “I am
very sorry for Mr. Iwamoto. I decided to com-
mit suicide.”

When I call Avenell after my return from
Japan and tell her what I have learned, there
is stunned silence at first. “That’s what we
were dreading,” she says. “That’s horrible, re-
ally horrible.” Exposing the misconduct was
important, she says. “Could we have done it
without Sato committing suicide? So that he
felt less guilty? I just don’t know.”

Later she follows up with an email, still
astonished at “how such a small piece of
data analysis a long time ago can end up
with someone dying.” As a clinician and a re-
searcher, Avenell wrote, she knows her work
can eventually make the difference between
life and death. “But seldom is the connection
between a clinician and another human be-
ing’s death so obvious.”

17 AUGUST 2018 » VOL 361 ISSUE 6403 641

8102 ‘8T 1snBny uo /610 Bewadusios aoualos//:dny woly papeojumod


http://science.sciencemag.org/

Science

Tide of lies
Kai Kupferschmidt

Science 361 (6403), 636-641.
DOI: 10.1126/science.361.6403.636

ARTICLE TOOLS http://science.sciencemag.org/content/361/6403/636

PERMISSIONS http://www.sciencemag.org/help/reprints-and-permissions

Use of this article is subject to the Terms of Service

Science (print ISSN 0036-8075; online ISSN 1095-9203) is published by the American Association for the Advancement of
Science, 1200 New York Avenue NW, Washington, DC 20005. 2017 © The Authors, some rights reserved; exclusive
licensee American Association for the Advancement of Science. No claim to original U.S. Government Works. The title
Science is a registered trademark of AAAS.

8T0Z ‘8T 1snbBny uo /610" Bewsdusios aouslds//:dny woly papeojumod


http://science.sciencemag.org/content/361/6403/636
http://www.sciencemag.org/help/reprints-and-permissions
http://www.sciencemag.org/about/terms-service
http://science.sciencemag.org/

